Bokslussen 2013

Lördagen 7 september släpper vi äntligen nya Bokslussen-böcker! Håll utkik på biblioteken, i Lilla Edets centrum och på Folkets hus.
De böcker som ingår i årets utdelning kommer finnas här på bloggen indelade i lite olika genrer.

måndag 28 maj 2012

Alice i Underlandet

Känner ni igen kakan där det med fina bokstäver stod  "Ät mig"? Eller kommer ni ihåg när Alice målade rosorna röda?


Det gör jag iallafall!

Alice i Underlandet är inte bara en fin bok för yngre barn utan den finns också i filmformat som är underhållande för hela familjen.

På Lilla Edets bibliotek finns två olika filmer om Alice i Underlandet. Den ena är en tecknad disney-film som först och främst är för de yngre. Personligen anser jag att man aldrig är för gammal för Disney, så hur gammal man än är så är det en väldigt trevlig film.

Den andra filmen som jag tänkte diskutera i detta inlägg, tycker jag är väldigt speciell. Regissören Tim Burton har gjort flera filmer som exempelvis Kalle och Chokladfabriken, och nu har han gjort en lite svårare och mer mystisk version av sagan. Skådespelare som är med i filmen är Mia Wasikowska, Jonny Depp, Helena Bonham Carter, Anne Hathaway och många fler!
Denna film, som kom ut 2010, är en fortsättning på den gamla sagan om Alice första resa i Underlandet. Tim Burton har gjort den mer svart och svår om jag får säga det själv. Trots det syns verkligen "Kalle och Chokladfabriken"- stuket i alla färger och sagolika, fantasifulla detaljer. En film man bara måste se!


Har du sett någon av dom här filmerna? Kommentera detta inlägg och berätta vad du tyckte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar