Bokslussen 2013

Lördagen 7 september släpper vi äntligen nya Bokslussen-böcker! Håll utkik på biblioteken, i Lilla Edets centrum och på Folkets hus.
De böcker som ingår i årets utdelning kommer finnas här på bloggen indelade i lite olika genrer.

tisdag 24 april 2012

Strimmor av hopp


"När jag tänker tillbaka fanns det tecken. Familjefoton som brändes i öppna spisen, mamma som sydde in sina finaste silversaker och smycken i fodret på sin kappa sent på kvällen, och pappa som inte kom hem från arbetet. Min lillebror Jonas ställde frågor. Det gjorde jag också, men kanske ville jag inte se tecknen. Först senare fick jag veta att mamma och pappa hade planerat att fly. Men vi flydde inte. Vi blev gripna." (sid 1.)


Lina är en helt vanlig tjej från Litauen med helt vanliga tonårsproblem. Killar, läxor och småsyskon. Det var i alla fall det hon hade tills den sovjetiska polisen förde bort hela familjen från deras hem. Familjen skiljs från sin far och de börjar sin långa resa till ett fångläger i Sibirien. Mamma, Lina och lillebror försöker hålla ihop och trots sin nya hemska tillvaro inte förlora hoppet om att få se sin far och sitt hem igen.


 Ännu en krigsskildring är  Ferenc Göndör resa genom flera koncentrationsläger under andra världskriget som heter A-6171 : ett judiskt levnadsödeHar du läst Strimmor av hopp eller kanske A-6171? Skriv i kommentarerna om vad du tyckte om böckerna eller om du har har något boktips på det hemska temat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar