Bokslussen 2013

Lördagen 7 september släpper vi äntligen nya Bokslussen-böcker! Håll utkik på biblioteken, i Lilla Edets centrum och på Folkets hus.
De böcker som ingår i årets utdelning kommer finnas här på bloggen indelade i lite olika genrer.

tisdag 17 april 2012

Hungerspelen, Boktips

Hej! Jag skall berätta om boken Hungerspelen.

Författaren som skrev triologin Hungerspelen, Fatta Eld och Revolt heter Suzanne Collins.

Huvudpersonerna i Böckerna är den 16åriga flickan Katniss Everdeen. och hennes trogne vän Gale Hawthorne. Och sedan hennes kommande bästa vän Peeta Mellark. Peeta är bagarens son i byn.

Detta utspelar sig någonstans i Amerika, om några hundra år. Efter ett krig som hade utspelats reste sig "Nordamerika" som hade bildat landet Panem. Panem är uppdelat i 13 distrikt. Fast de trettonde distriktet hade bombats sönder. Katniss som bor i distrikt 12 har en annorlunda hobby, eller som hon kallar jobb, är att jaga. Hon gör det kanske inte bara för att överleva, hon gör det nog för att vara med hennes bästa vän och trogna jaktkamrat, Gale Hawthorne. En dag, som det är varje år, är det slåttern, en slags uttagning till de så kallade Hungerspelen.

Nu har jag glömt att tala lite om Katniss familj. I boken får vi möta hennes mor men vi vet inte hennes namn, och Katniss syster Primrose men hon kallas bara far Prim. Hennes far dog i en gruvolycka när Katniss var 12 år.

Alla barn mellan 12-18 år deltar ofrivilligt i slåttern och detta var Proms första år. Det var en minimal chans att hon skulle bli vald. Men hennes odds var visst inte så bra. Prim blir vald men Katniss protesterar mot detta. Hon är frivillig att ta Prims plats.

Katniss och en viss Peeta Mellark blir utvalda.

Dom dras in i Hungerspelen och reglerna är enkla: Den som överlever kommer hem, levande.

Alla distrikten skall bidra till spelen med 2 spelungdomar. En flicka och en pojke. 24 spelare, men bara 1 kommer hem levande!

Den första delen, Hungerspelen, kom ut 2008. Sen vet jag tyvärr inte när dom andra böckerna, Fatta eld och Revolt, kom ut.

Såhär tycker jag om boken:
Den var underbar, och jag kunde inte sluta läsa den. Jag tror jag sträckläste den på 2-3 timmar. Jag rekommenderar denna bok till alla som gillar spänning och lite kärlek. Och så är det helt underbart! Boken förändrade mitt liv! Och jag är så glad att jag fick chansen att läsa dom!  Och: Ett speciellt tack till biblioteket, för att ni hjälpte mig att hitta böckerna, så jag kunde läsa vidare!

Jenny, 12 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar